fbpx

Dlaczego tak trudno wprowadzić zmiany? O postanowieniach i ich skutecznej realizacji

by Piotr Łącki

Koniec starego i początek nowego roku to tradycyjnie czas, kiedy wiele osób postanawia coś zmienić w swoim życiu. Niektórzy planują rzucić palenie, inni – zdrowiej się odżywiać, a na liście kolejnych jest więcej ruchu każdego dnia. Większości jednak nie udaje się wytrwać w swoich postanowieniach. Jak zatem planować, żeby osiągnąć zamierzony rezultat oraz zmieniać przyzwyczajenia w wieku 60+?

Jak zmieniać przyzwyczajenia w wieku 60+?

Samo wyznaczenie celu nie wystarczy

Najzabawniejszym dniem dla psychologów jest 15 stycznia. Właśnie w połowie pierwszego miesiąca nowego roku połowa ludzi porzuca swoje postanowienia noworoczne. Są badania, które mówią, że do końca roku wytrwa w nich jedynie 8%.

Oczywiście łatwiej jest snuć plany niż faktycznie później je zrealizować. Początkowa wizja i euforia z nią związana na pewnym etapie zostaje zderzona z codziennością, kiedy od słów trzeba przejść do czynów i wytrwać w swoim postanowieniu. 

Tu najczęściej pojawiają się trudności. Zmiana swoich nawyków najczęściej nie okazuje się w praktyce tak prosta, jak nam się w pierwszej chwili wydawało. Początkowy entuzjazm z czasem stygnie, pojawiają się myśli w stylu: „jutro nadrobię zaległy spacer”, „dziś jeszcze sobie pozwolę to zjeść”, „to będzie już naprawdę ostatni papieros”. 

Wysiłek związany z wprowadzeniem nowego zachowania jest znaczący, a pokusy, by jednak nadal robić to, co sprawia nam przyjemność (choć najczęściej przy tym nie jest najlepsze dla naszego zdrowia), stają się coraz większe. Większość ludzi z czasem im ulega. 

Niespójność pomiędzy wyobrażeniem siebie a niemożliwością realizacji tej wizji staje się źródłem frustracji i niezadowolenia.

Pakiet Sprawny umysł

Dlaczego nam się nie udaje?

Okazuje się zatem, że samo wyznaczenie celu nie wystarczy, żeby udało się go zrealizować. Nieraz ludzie wyznaczają sobie zbyt ambitne zadania, którym nie są w stanie podołać. Mówi się wtedy często, że „porywają się z motyką na słońce”. 

W innych sytuacjach, po wyznaczeniu celu, brakuje motywacji, aby go wprowadzić w życie. Było to na tyle częste zjawisko, że utrwaliło się ono w języku w formie stwierdzenia „mieć słomiany zapał”.

Kiedyś w czasie mojego spotkania autorskiego jeden senior zauważył żartobliwie, że przez pierwszych 30 lat naszego życia kształtujemy nasze nawyki, a przez ostatnich 30 lat to one kierują nami. Przyzwyczajenie jest zatem drugą naturą człowieka, a więc jeśli do czegoś przywykniemy, to trudno nam się od tego odzwyczaić. 

Specjaliści zajmujący się zarządzaniem próbowali znaleźć taki sposób formułowania celów, który zwiększałby prawdopodobieństwo ich osiągnięcia, a jednocześnie zmniejszał szansę wystąpienia negatywnych zjawisk, które opisałem powyżej. Jak zatem planować, żeby osiągnąć zamierzony rezultat? 

Dobry cel składa się z pięciu elementów

Badania pokazały, że właściwie sformułowany cel, który ułatwia realizację naszych postanowień, jest złożony z pięciu elementów. Nasz cel powinien być skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny dla nas oraz terminowy. 

Skonkretyzowany, czyli jasno określony. Chodzi o to, aby najprościej, jak się da, zapisać swój cel. Mierzalny, aby łatwo było sprawdzić, czy został osiągnięty (zadaj sobie pytanie: jak sprawdzisz, czy udało się go osiągnąć?). Osiągalny, czyli realistyczny. Tu ważna jest szczerość względem siebie i zadanie sobie pytania, czy cel nie jest zbyt ambitny (czy poradzisz sobie z jego osiągnięciem?).

Istotny, czyli ważny dla Ciebie. To bardzo indywidualna kwestia i każdy zapewne uzna coś innego za znaczące i priorytetowe. Na koniec zaś pozostaje terminowość, czyli określenie czasu realizacji naszego planu. 

Badania psychologiczne pokazują, że ludzie, którzy wyznaczają sobie cele, mają większą motywację do ich realizacji, są bardziej skoncentrowani w dążeniu do nich, szybciej osiągają to, czego pragną i czują przy tym większą satysfakcję. 

Cele pozwalają mierzyć postępy, wspomagają planowanie i mówią, co masz robić. Ponadto planowanie przyszłości jest, obok pozytywnego nastawienia, jednym z najistotniejszych czynników wpływających pozytywnie na długość życia.

A co Ty chciałabyś/chciałbyś zmienić? 


Aktywnie w wieku 60+

Przeczytaj również:

6 APLIKACJI NA TELEFON, KTÓRE POWINNA ZNAĆ KAŻDA OSOBA 60+

3 RODZAJE ĆWICZEŃ, O KTÓRYCH MUSISZ PAMIĘTAĆ W WIEKU 60+

ĆWICZENIA POPRAWIAJĄCE SPRAWNOŚĆ UMYSŁOWĄ 60+ ZA DARMO

Bądź na bieżąco – polub psychologdlaseniora.pl na Facebook!

You may also like

Leave a Comment