fbpx

Kryzys jako szansa, czyli co dobrego może przynieść koronawirus

by Piotr Łącki

U wielu osób wydarzenia ostatnich tygodni wywołują ogromny stres. Wiele teorii psychologicznych patrzy jednak inaczej na to, jak możemy podejść do sytuacji kryzysowej. Kryzys jako szansa? Czy pandemia koronawirusa może przynieść nam coś dobrego? Tak, ale dużo zależy od nas samych.

Pandemia koronawirusa

Sytuacja, w której znajdujemy się obecnie, nie ma precedensu w najnowszej historii Polski i świata. Odwołane loty i pociągi międzynarodowe, przymusowa kwarantanna dziesiątek tysięcy ludzi, zamknięte sklepy, restauracje, kina i teatry. Lekarze, specjaliści i władze nakazujący ograniczenie do absolutnego minimum wychodzenie z domu. 

W ostatnich dniach wiele osób 60+ wspomina ograniczenia związane z wprowadzeniem stanu wojennego w 1981 roku. Co starsi mieszkańcy Wrocławia przypominają z kolei zamknięcie miasta w czasie epidemii ospy w 1963 roku. Wtedy jednak mieliśmy do czynienia z sytuacją kryzysową w skali regionalnej; teraz mówimy o kontekście światowym. 

U wielu osób wydarzenia ostatniego tygodnia wywołują ogromny stres. Nagłe pojawienie się zagrożenia, niepewność dotycząca czasu trwania ograniczeń, brak kontroli nad biegiem zdarzeń, konieczność wprowadzenia zmian w naszym funkcjonowaniu oraz świadomość, że osoby 60+ znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka, działają na psychikę i wpływają na samopoczucie.

W sytuacji niepewności trudno jest być optymistą. Gdyby kogoś zapytać w takich okolicznościach, to odpowie raczej, że szklanka jest do połowy pusta, a nie pełna. Wiele teorii psychologicznych patrzy jednak inaczej na to, jak możemy podejść do sytuacji kryzysowej. 

Dokładne mycie rąk jest szczególnie ważne w obecnej sytuacji

Kryzys jako szansa

Wiele teorii psychologicznych upatruje w kryzysie element pozytywny. Psychologowie doszli do wniosku, że kryzys można potraktować jako wyzwanie. Jeśli je podejmiemy i odpowiednio przepracujemy, możemy rozpocząć kolejny, dojrzalszy etap życia.

Stosując ten punkt widzenia, możemy spojrzeć na obecną sytuację i ograniczenia związane z koronawirusem w inny sposób. Może to być szansa, żeby zrobić to, na co zwykle brakowało czasu. Może to być również okazja, aby zmienić część swoich nawyków i wprowadzić zmiany, które rozważaliśmy od dawna, ale nigdy tego nie zrobiliśmy. 

Wprowadzanie zmian nie jest łatwe. Jest nawet takie powiedzenie, że przez pierwszych 30 lat naszego życia kształtujemy nasze nawyki, a przez ostatnie 30 lat to nasze przyzwyczajenia kierują naszym zachowaniem. Jakiś czas temu pisałem o tym, dlaczego porzucamy postanowienia oraz jak je skutecznie realizować.

Gdyby ktoś chciał pogłębić temat powstawania nawyków i dowiedzieć się więcej o możliwości ich zmiany, polecam świetną publikację „Siła nawyku” Charlesa Duhigga. Inne inspirujące książki do przeczytania w 2020 roku znajdziecie w tym artykule.

Obecna sytuacja może być szansą, żeby zrobić to, na co zwykle brakowało czasu albo
zmienić część swoich nawyków i wprowadzić zmiany, które rozważaliśmy od dawna

Jak wykorzystać czas w domu?

Od każdego z nas zależy, jak wykorzysta większą ilość czasu, którą spędza teraz w domu. Kryzys związany z koronawirusem w tym przypadku tworzy przestrzeń do zmian, którą możemy spożytkować z korzyścią dla siebie.

Bardzo zachęcam do tego, żeby przeprowadzić eksperyment myślowy i przez chwilę zastanowić się, jakie zmiany mogłabym/mógłbym teraz wprowadzić z korzyścią dla swojego zdrowia fizycznego i psychicznego. Warto zanotować przynajmniej jeden taki obszar. 

Kryzys związany z koronawirusem tworzy przestrzeń do zmian, którą możemy spożytkować z korzyścią dla siebie.
To od nas zależy, którą drogą pójdziemy.

Znam osoby, które większą ilość czasu (bez wnuków) wykorzystują teraz na przygotowanie zdrowszych posiłków. Nasze ciało zmienia się wraz z wiekiem i takiego typu zmiany powinny dotyczyć także naszego sposobu odżywiania. 

Może warto rozważyć wprowadzenie do nowego trybu dnia codziennej gimnastyki? Kilka prostych ćwiczeń pozwoli zaktywizować różne partie ciała i rozruszać się nieco bez wychodzenia z domu. Wszystko oczywiście na miarę swoich możliwości zdrowotnych i fizycznych.

Jako psycholog polecam również dbanie o utrzymanie sprawności umysłowej. Nasz mózg, aby funkcjonować na miarę swoich możliwości, potrzebuje „się spocić”. Do tego trzeba dodać, że mózg lubi nowości. Może więc czas w domu warto wykorzystać na nowe wyzwania dla umysłu? 

Na stronie opisywałem już sudoku, tangram oraz stworzyłem kilka zestawów ćwiczeń do bezpłatnego pobrania i samodzielnego wypełnienia. Zapraszam! 🙂 

Na koniec życzę wszystkim Czytelnikom dużo zdrowia, proszę o stosowanie się do zaleceń władz państwowych i lokalnych oraz trzymam kciuki za realizację Waszych planów!

Napiszcie w komentarzach, jak Wam idzie!

Aktywnie w wieku 60+

BĄDŹ NA BIEŻĄCO – POLUB STRONĘ NA FACEBOOKU!

You may also like

Leave a Comment