fbpx

5 ćwiczeń umysłowych poza domem

by Piotr Łącki

Ćwiczenie pamięci i innych funkcji poznawczych można praktykować również poza domem. W artykule znajdziesz 5 ćwiczeń umysłowych do wykonania w czasie spaceru albo w drodze na zakupy. Zadania pomagają przeciwdziałać procesowi osłabienia pamięci.

5 ćwiczeń umysłowych poza domem

1. Zapamiętywanie listy zakupów 

Zapewne nieraz zdarzyło Ci się, wychodząc z domu, przygotować sobie w głowie listę artykułów do kupienia w pobliskim sklepie spożywczym. Po dotarciu do niego okazało się jednak, że mimo najlepszych chęci część produktów uleciała z pamięci. Pomocną techniką, aby to się nie zdarzyło jest łańcuchowa metoda skojarzeń. 

Zapamiętywanie jest skuteczniejsze, gdy odbywa się w dwóch kodach – wizualnym (wyobrażamy sobie coś) i werbalnym (słownym). W technice tej wszystkie obrazy związane z kolejnymi punktami na liście zakupów łączymy ze sobą w jedną historię, tworząc łańcuch. 

Tworzenie łańcuszka skojarzeń zaczynaj od dobrze znanego Ci miejsca, które naprawdę istnieje (np. blatu w Twojej kuchni). Wymyślaj jak najwięcej powiązań, nawiązujących do skojarzeń, które masz już w głowie. Innymi słowy, odnosząc listę zakupów do swoich wcześniejszych doświadczeń i wiedzy, będzie Ci łatwiej ją zapamiętać. 

Staraj się, żeby skojarzenia były pozytywne i zabawne. Im bardziej dziwaczna i nietypowa jest historia, która łączy produkty z Twojej listy, tym atrakcyjniejsza jest ona dla Twojego mózgu i zostanie lepiej zapamiętana. 

Nauka tej techniki wymaga ćwiczenia, nie zrażaj się więc początkowymi trudnościami i niepowodzeniami. Spróbuj codziennie przez dwa tygodnie, przy okazji wychodzenia na zakupy zapamiętywać listę zakupów w ten sposób. W ten sposób nabierzesz wprawy i technika zacznie działać. Jest to świetny trening dla Twojego umysłu! 

2. Dźwięki natury 

W czasie spaceru możemy usłyszeć dźwięki wielu ptaków. Ich rozpoznawanie może być świetnym ćwiczeniem. Nawet jeśli niespecjalnie znamy się na tym, pomocą służy technologia. Istnieją aplikacje na telefony, które pomagają rozpoznać najpopularniejsze gatunki ptaków. 

Aplikacja BirdNET pozwala rozpoznać 1000 gatunków ptaków występujących w Europie i Ameryce Północnej. Nazwy ptaków są co prawda po angielsku, ale wystarczy kliknąć na zdjęcie i przechodzimy na stronę Wikipedii, gdzie możemy przełączyć się na język polski. 

Ptaki Polskie to inna aplikacja rozpoznająca ptaki, występujące w naszym kraju. Jest ona jednak niżej oceniana niż wspomniany wcześniej BirdNET. 

Ciekawe po jakim czasie będziecie w stanie samodzielnie rozpoznawać gatunki ptaków, występujące w Polsce? Zapraszam do zabawy!:) 

3.  Matematyczne wielokrotności

Jeśli w czasie spaceru bądź na działce chciałbyś/abyś poświęcić 5 minut na rozruszanie umysłu, mam dla Ciebie bardzo proste ćwiczenie. Staraj się jak najszybciej, w pamięci wymienić wielokrotności liczby 5, aż do 100. W trudniejszej wersji tego ćwiczenia możesz zacząć od 100 i podawać wielokrotności wspak. 

Gdy uporasz się z “piątką”, tą samą zasadę możesz wykorzystać z innymi liczbami; np. 3, 4, 6, 9, a następnie 13, 14, 17, 21. Czas start!

4. Na opak

Twój umysł lubi zmiany. Wprowadzając zmiany w codziennych przyzwyczajeniach, możesz stymulować swój mózg. Każdego dnia wykonuj jedną czynność “na opak”, np. wyciągnij portfel i zapłać za zakupy, używając lewej ręki (jeśli jesteś praworęczny).

Podobne ćwiczenie możesz wykonać również w domu – umyj zęby używając drugiej ręki (a nie jak zwykle wiodącej). W kolejnych dniach zastosuj tą metodę do innych czynności – np. czesania, w czasie mycia, ubierania się itd. 

Ćwiczenie to podnosi poziom sprawności umysłowej, gdyż wykorzystuje półkulę mózgową, która zwykle przy tych działaniach nie używasz. 

NOWA PUBLIKACJA PSYCHOLOGA PIOTRA ŁĄCKIEGO

Piotr Łącki – 100 ćwiczeń dla umysłu w wieku 60+ okładka

5. Językowa stonoga

To ćwiczenie umysłowe możesz wykonać np. siedząc na ławce w parku. Rozpocznij od wybrania jednego wyrazu. Niech to będzie słowo, które jako pierwsze przyjdzie Ci do głowy. Mi akurat do głowy przyszła “STONOGA”.

Postaraj się jak najszybciej podawać kolejne słowa, stosując się do zasady, że ostatnia litera ostatniego wyrazu jest jednocześnie pierwszą literą nowego słowa, np. STONOGA – ATRAMENT – TRAWA itd. 

Na początek spróbuj zbudować ciąg złożony przynajmniej z 10 słów. Gdy to Ci się uda, możesz wydłużać słowną stonogę bez końca!

Chcesz być na bieżąco? Polub psychologdlaseniora.pl na Facebooku

Przeczytaj również:

6 SPOSOBÓW, BY TRENOWAĆ PAMIĘĆ W WIEKU 60+

5 ćwiczeń umysłowych poza domem, publikacja: czerwiec 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone, zakaz kopiowania treści.

Komentarze z Facebooka

You may also like

Leave a Comment