fbpx

Okiem specjalisty #2: Jak wybrać najlepsze zajęcia aktywizacyjne? Style życia oraz 4 rady dla emeryta

by Piotr Łącki

Mnogość różnego rodzaju wykładów, spotkań, warsztatów i zajęć aktywizacyjnych dla osób 60+ (szczególnie w dużych miastach) przyprawia wielu o zawrót głowy. W tym kontekście coraz ważniejsza staje się odpowiedź na pytanie, jak wybrać najlepsze zajęcia aktywizacyjne? Wraz z Iloną Zakowicz, Rzecznikiem Seniora i Opiekuna we Wrocławiu, przygotowaliśmy kilka praktycznych porad.

Każdy z nas preferuje inny styl życia. Mamy inne zainteresowania, odmienne sytuacje zdrowotne, finansowe i rodzinne, różnorodne upodobania i sposoby spędzania wolnego czasu. W rezultacie także style życia na emeryturze są niezwykle zróżnicowane.

Zastanów się jaki styl życia na emeryturze Ty preferujesz. Które, z przedstawionych poniżej styli, najlepiej wpisują się w Twoje preferencje, a które są Ci zupełnie obce? Odpowiedź na powyższe pytanie pomoże Ci znaleźć ofertę szytą na miarę Twoich oczekiwań i upodobań. 

STYLE ŻYCIA NA EMERYTURZE (Olga Czerniawska, 1998)

1. Styl całkowicie bierny
– pozostawanie w mieszkaniu,
– wycofanie z życia społecznego i aktywności społecznej,
– rzadkie kontakty ze znajomymi, przyjaciółmi,
Przykładowe formy spędzania czasu wolnego: rozwiązywanie krzyżówek, czytanie prasy i książek, oglądanie telewizji, słuchanie radia.

2. Styl rodzinny
– aktywne uczestnictwo w życiu rodzinnym,
– podejmowanie aktywności na rzecz najbliższych,
– spełnianie się w roli rodzica, babci, dziadka
Przykładowe formy spędzania czasu wolnego: opieka nad wnukami (wspólne wyjścia do kina lub teatru, spacery, gra w gry planszowe), zakupy, gotowanie.


3. Styl hobbystyczny (wynikający z posiadania ogródka działkowego)
– pielęgnowanie lub poszukiwanie pasji i zainteresowań,
– aktywność fizyczna, rekreacyjna,
– aktywność na świeżym powietrzu.
Przykładowe formy spędzania czasu wolnego:spacer, nordic walking, jogging, jazda na rowerze

4. Styl zaangażowany (oparty na aktywności społecznej)
– działanie w organizacjach pozarządowych,
– angażowanie się w akcje charytatywne,
– udzielanie się na rzecz innych, działania pomocowe.
Przykładowe formy spędzania czasu wolnego:  wolontariat – stały np. w hospicjum, szpitalu lub akcyjny np. w organizacji pozarządowej (zbiórka pieniędzy). 

5. Styl homocentryczny
– aktywność w obrębie mieszkania lub domu,
– utrzymywanie życia towarzyskiego w obrębie mieszkania/domu,
– udzielanie się na rzecz innych w obrębie mieszkania/domu.
Przykładowe formy spędzania czasu wolnego:  opieka nad zwierzętami domowymi, organizowanie spotkań towarzyskich.

6. Styl pobożny
– ukierunkowany na wzrost różnych form religijnego zaangażowania,
– pogłębianie życia duchowego,
– aktywność we wspólnotach parafialnych, wyznaniowych.
Przykładowe formy spędzania czasu wolnego:pielgrzymki, seminaria i wykłady o tematyce religijnej, literatura i prasa religijna.

Jak wybrać najlepsze zajęcia aktywizacyjne?4 kroki do wyboru właściwych zajęć na emeryturze

I. Zastanów się, jak chcesz spędzać wolny czas

Zakończenie życia zawodowego sprawia, że pojawia się całkiem sporo czasu do zagospodarowania. Warto odświeżyć dawne pasje czy hobby. Przypomnienie sobie tego, co kiedyś sprawiało nam przyjemność może być pierwszym krokiem do aktywnego życia na emeryturze.

Zostanie “stypendystą ZUSu”, jak niektórzy określają przejście na emeryturę, może być jednak również początkiem czegoś zupełnie nowego. Wiele osób właśnie w tym momencie życia postanowiło poświęcić czas na rzeczy, na które wcześniej nie mogli sobie pozwolić. Ważniejsze były dzieci, nie zawsze wystarczało sił i pieniędzy. Są osoby, które na emeryturze zaczynają np. uczyć się języków obcych czy odkrywają w sobie talenty literackie. 

Powszechnie wiadomo, że “z niewolnika nie zrobi się pracownika”, dlatego też zanim się zaangażujesz warto samemu dla siebie zastanowić się, jaki rodzaj aktywności sprawi nam przyjemność. 

II. Zapoznaj się z profilem działalności organizacji, instytucji i firm kierujących ofertę do seniorów

Gdy już wiesz, jak chcesz spędzić wolny czas, warto przestudiować ofertę instytucji i firm, które prowadzą zajęcia dla seniorów. Pierwszy ogląd sytuacji można zyskać, wyszukując interesujące nas zajęcia w Internecie. Po wpisaniu frazy, np. “brydż dla seniorów we Wrocławiu” czy “język niemiecki dla seniorów Warszawa”, znajdziesz informacje o organizatorach takich działań. 

Dobrze zorientowane są ponadto centra seniora, działające w wielu gminach w Polsce. Zasięgnięcie porady w takim miejscu pozwoli dowiedzieć się więcej o aktywnościach w najbliższej okolicy. W poprzednim artykule opisaliśmy miejsca, do których warto zwrócić się, szukając zajęć dla siebie. Polecamy zapoznanie się z nim.

III. Wybierz się na niezobowiązujące spotkanie 

Po zdobyciu wiedzy, gdzie realizowane są interesujące nas zajęcia, warto odwiedzić takie miejsce, by zobaczyć jak dana instytucja funkcjonuje, a także jaki ma program. 

W wielu przypadkach można wybrać się na jedne zajęcia i zobaczyć, czy nam one odpowiadają. Są szkoły językowe, które co jakiś czas organizują zajęcia pokazowe, które pozwalają doświadczyć metod pracy i sprawdzić swój poziom. 

Rozmowa z pracownikami czy wolontariuszami pozwala wyczuć atmosferę, panującą w danej instytucji i pomoże nam podjąć decyzję.

IV. Wybierz zajęcia, które najbardziej odpowiadają Twoim potrzebom

Jeśli tylko to możliwe, polecamy odwiedzić kilka takich miejsc. Porównanie oferty i różnych sposobów funkcjonowania instytucji pozwoli nam dobrać zajęcia najlepiej skrojone pod nas. 

Zdarza się również, że każda z opcji ma swoje plusy. Dzieje się tak np. wtedy, gdy instytucja znajdująca się nieco dalej, ma ciekawszy program niż ta znajdująca się bliżej miejsca zamieszkania. Wtedy każdy dla siebie musi zważyć dostępne opcje i podjąć decyzję.

Zachęcamy zatem, aby, po przeczytaniu tego artykułu, wziąć do ręki długopis oraz kartkę papieru i spisać aktywności, które uważamy za interesujące. Niech taka lista zawiera kilka punktów. A później, za pomocą wskazówek zawartych w tym tekście, wybrać te najodpowiedniejsze dla nas. 

A może masz interesujący pomysł na stworzenie jakiejś lokalnej wspólnoty? Warto poszukać instytucji, która pomoże wcielić tą inicjatywę w życie. Nie zwlekaj, warto być aktywnym!

O autorach:

ILONA ZAKOWICZ  – absolwentka studiów III stopnia w Instytucie Pedagogiki UWr, kulturoznawczyni, andragożka, gerontolożka. Trenerka, doradczyni i wykładowczyni. Autorka projektów szkoleń, warsztatów, gier o charakterze edukacyjnym dla seniorów, a także 30 publikacji naukowych z zakresu andragogiki i gerontologii.

Od lat uczestniczy w projektach naukowych o charakterze krajowym i międzynarodowym, grupach badawczych, grantach, seminariach i konferencjach naukowych o tematyce gerontologicznej. Członkini Zespołów Redakcyjnych czasopism naukowych. Naukowo zajmuje się badaniem wizerunku osób starszych w mediach.

PIOTR ŁĄCKI – absolwent psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim, doświadczenie psychologiczne zbierał w czasie stypendiów w Austrii i Niemczech oraz pracy w Polsce. Warsztaty i wykłady psychologiczne dla seniorów prowadzi od 2013 roku. W tym czasie współpracował z ponad 30 instytucjami senioralnymi.

Praktycznym efektem pracy z seniorami jest książka „Żyj pełnią życia” o tym, jak utrzymać sprawność fizyczną i umysłową w wieku 60+. Autor serwisu psychologdlaseniora.pl. Autor bloga podróżniczego plecakpodroznika.pl

rpt

Komentarze z Facebooka

You may also like

Leave a Comment