fbpx

Okiem specjalisty #7: 6 sposobów, by trenować pamięć w wieku 60+

by Piotr Łącki

Łacińska sentencja: „repetitio est mater studiorum” oznacza „ćwiczenia czynią mistrza”. O tym, jak trenować pamięć, opowiedziała specjalnie dla psychologdlaseniora.pl dr Bogna Bartosz, kierownik studiów podyplomowych Psychogerontologia na Uniwersytecie Wrocławskim.

6 sposobów, by trenować pamięć w wieku 60+

Jest wiele sposobów, by trenować pamięć i zapewne wiele z nich jest znanych, jednak warto zwrócić uwagę na pewne kwestie (może po raz wtóry):

1. Użyj wyobraźni

Kiedy starasz się zapamiętać lub odtworzyć w pamięci ważne informacje, wyobraź sobie osobę, której zechcesz je przekazać – opowiedz jej wtedy w wyobraźni to, co pamiętasz. Staraj się uwzględnić sposób przekazu, argumenty, treści, które do wybranej osoby trafią. Wiadomo, że inaczej opowiesz to samo wnukowi, a inaczej sąsiadowi.

2. Wyznacz cel

Zapamiętując dane informacje, postaraj się znaleźć powód, dla którego chcesz je zapamiętać. Na przykład, jeśli chcesz zapamiętać ważną dla Ciebie sentencję lub cytat, to zapamiętując, powinieneś wiedzieć, że chcesz ją przekazać na spotkaniu znajomych i podyskutować, jak ją rozumieją.

Choćby repetitio est mater studiorum – co oznacza w kontekście trenowania pamięci? Badania psychologiczne pokazują, że jeśli widzimy cel i sens tego, co zapamiętujemy, wówczas szybciej i sprawniej zapamiętamy. To, co zapamiętujemy, powinno mieć dla nas osobiste znaczenie.

3. Zadbaj o relaks

Pamiętaj, że w pośpiechu i zdenerwowaniu trudniej jest sobie przypomnieć ważne informacje. Dlatego staraj się zapamiętywać i przypominać sobie ważne informacje w chwilach, gdy jesteś zrelaksowany. Powtarzaj tę czynność przy różnych okazjach. Nie irytuj się, gdy w zdenerwowaniu nie możesz sobie czegoś przypomnieć.

4. Aktywne ciało

Może to dla niektórych zaskakujące, ale jednak bardzo ważne, dla sprawnej pamięci, są spacery i aktywność fizyczna, dostosowana do możliwości danej osoby. Jednym słowem – na niewiele zda się rozwiązywanie krzyżówek non stop bez ćwiczenia ciała.

„W zdrowym ciele zdrowy duch” – ta maksyma odnosi się także do ćwiczenia pamięci. Można z całą pewnością powiedzieć, że „w aktywnym ciele pamięć działa sprawniej”.

Poznaj trzy rodzaje ćwiczeń fizycznych polecanych w wieku 60+.

5. Regularność

Warto także pamiętać, że „jednorazowe akcje” nie działają. Przykładowo, poczynione postanowienie: „Od dziś zaczynam trenować pamięć i ćwiczyć (zapamiętując obcojęzyczne słówka, grając w gry planszowe, rozwiązując sudoku, krzyżówki itp.), ale robię to przez tydzień, a potem przestaję… bo nie mam czasu”, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Pamięć, podobnie jak inne umiejętności, trzeba trenować. Kiedy na rowerze jeździmy raz na rok, to nie dziwmy się, że słabo nam wychodzi. Regularność i systematyczność w ćwiczeniach pamięci jest bardzo ważna.

Pobierz bezpłatny zestaw ćwiczeń poprawiających sprawność umysłową.

6. Dobra lektura

Czytanie książek i artykułów warto polecić każdemu, kto chce, by jego mózg sprawnie działał. Podczas tej czynności aktywizują się bowiem różne procesy psychiczne – uwaga, myślenie, wyobraźnia, emocje, pamięć, kojarzenie itd.

Komentarze z Facebooka

You may also like

Leave a Comment