fbpx

10 prezentów do 100 złotych dla rodziców i dziadków

by Piotr Łącki
10 prezentów do 100 złotych dla rodziców i dziadków

Co podarować najbliższym, aby wspierać ich formę, dobre samopoczucie i pomóc w codziennych czynnościach, a przy tym nie wydać zbyt dużo pieniędzy? Zapraszam na 10 prezentów do 100 złotych dla rodziców i dziadków. 

10 prezentów do 100 złotych dla rodziców i dziadków

Ćwiczenie pamięci

Regularne ćwiczenia pamięci to ważny filar utrzymania formy w wieku 60+. Ilość zadań dla umysłu spada zwykle wraz z zakończeniem pracy zawodowej, a nasz mózg potrzebuje ciągłych wyzwań, aby funkcjonować optymalnie. 

Jako psycholog pracujący z osobami 60+ rekomenduję przeznaczenie 30 minut dziennie na ćwiczenie pamięci i innych funkcji poznawczych. Tyle czasu wystarczy, żeby „dać się spocić” naszemu mózgowi.

W 2020 roku przygotowałem dla osób 60+ pakiet Sprawny umysł, zawierający dwa zestawy ćwiczeń (po 100 zadań każdy). Pakiet zapewnia kilkadziesiąt godzin wyzwań dla umysłu. 

Pakiet Sprawny umysł

Lokalizator kluczy

Nieraz zdarzało się zapewne Waszym rodzicom czy dziadkom zapomnieć, gdzie odłożyli klucze. Niemożność przypomnienia sobie ich położenia oraz późniejsze poszukiwania mogą wywołać u nich frustrację. 

Na rynku dostępne są dwa typy lokalizatorów. Większość z nich działa w oparciu o GPS i łączy się z telefonem komórkowym za pomocą Bluetooth. Na rynku dostępne są również lokalizatory z pilotem. W drugim przypadku lokalizator podpinamy do kluczy, a pilot umieszczamy w dobrze znanym i widocznym miejscu. 

Ramka ze zdjęciami

W trakcie trwania pandemii koronawirusa mocno spadła ilość bezpośrednich kontaktów społecznych. Ten spadek jest jeszcze większy w przypadku osób starszych, należących do grupy ryzyka. W momencie, gdy trudno o obecność i spotkanie, zdjęcia będą stanowiły miły akcent i źródło pozytywnych emocji w trudnych czasach. 

Oprócz klasycznych ramek warte rozważenia się ramki cyfrowe, do których możemy wpiąć kartę pamięci z kolekcją zdjęć. Rodzice i dziadkowie z pewnością docenią wybrane przez Was zdjęcia.  

Inteligentna opaska

Opaska Mi Band 4 firmy Xiaomi pozwala monitorować aktywność fizyczną, puls oraz jakość snu. W ciągu ponad roku od jej premiery wyeliminowano wiele problemów z oprogramowaniem, obecnie dostępne jest również menu w języku polskim. 

Po połączeniu opaski z aplikacją Mi Fit możemy śledzić naszą aktywność i monitorować nasz stan zdrowia. Osoby starsze, w zależności od wieku, stanu zdrowia i wcześniejszej aktywności, powinny pokonywać 6500-10000 kroków dziennie. Fakt, że opaskę nosi się cały czas, pomaga uwzględnić również przemieszczanie się w domu (zwykle osoby starsze nie noszą telefonu cały czas ze sobą). 

Oczywiście, należy pamiętać o tym, że jest to sprzęt „za stówę”, więc trudno oczekiwać, że wyniki posłużą precyzyjnej diagnozie lekarskiej. Niemniej jednak pomaga zauważyć np. nagłe skoki tętna (istnieje możliwość ustawienia alertu, gdy puls osiągnie pewną wartość). 

Używanie opaski (bądź innego sprzętu monitorującego) zwiększa świadomość rodziców i dziadków na temat ruchu i własnego stanu zdrowia. Znam przypadek, w którym opaska pozwoliła zorientować się osobie 60+, jak niewiele się porusza i była motywacją, by osiągnąć dzienny cel. Tego typu sprzęt może być również narzędziem służącym poprawie posługiwania się telefonem komórkowym i aplikacjami.

Antypoślizgowe skarpety, kapcie, maty

Osoby starsze są szczególnie narażone na upadki. Eksperci szacują, że co trzecia osoba po 65. roku życia co najmniej raz w roku doznaje upadku. Antypoślizgowe kapcie, skarpety i maty w łazience zmniejszają prawdopodobieństwo upadków i obok prostych zmian w mieszkaniu (usunięcie z podłogi dywanów, zasilaczy, progów) są najłatwiejszymi elementami prewencji, które możemy wprowadzić od ręki. 

Gry logiczne

Ćwiczenia umysłowe to nie jedyna forma dbania o umysł. Świetnym uzupełnieniem codziennych zadań są gry i układanki. W mojej pracy świetnie sprawdza się chociażby tangram, czyli chińska układanka wymyślona 3000 lat temu. Tangram składa się z siedmiu figur geometrycznych. Zadaniem jest odtworzenie konkretnego obrazka przy użyciu wszystkich siedmiu części tangramu.

Ciekawą formą spędzania czasu mogą być również gry w stylu Tres, Jenga (choć polecana jest osobom, które nie doświadczają drżenia rąk) czy drewniane łamigłówki dla dorosłych. 

Wiele osób starszych w przeszłości grało w karty. Pięknie wykonane talie oferuje założona w XIX wieku w Wiedniu firma Piatnik. 

Książka kucharska

Gotowanie angażuje wiele zmysłów na raz (wzrok, zapach, smak, dotyk), aktywując tym samym różne części mózgu. Świetnym ćwiczeniem umysłu jest również identyfikowanie pojedynczych składników, ziół i przypraw. 

Wiele potraw z różnych zakątków świata można bez większych trudności przygotować w domu. Wybierając książkę kucharską, warto wziąć pod uwagę publikacje, które prezentują dietę lekkostrawną. 

Wózek zakupowy 

W czasie wykładów żartuję nieraz, że najczęściej uprawianą przez seniorki dyscypliną sportu jest „siatkówka”, polegająca na niesieniu tuzina toreb zakupowych naraz. Noszenie takich ciężarów może doprowadzić do przeciążeń i bolesnych kontuzji. 

Rozwiązaniem w tym wypadku będzie podarowanie wózka zakupowego, który odciąży rodziców i dziadków w czasie zakupów. 

Kolorowanki dla dorosłych

W Zachodniej Europie coraz popularniejsze są kolorowanki i mandale dla dorosłych – terapeuci podkreślają ich znaczenie relaksacyjne. Pomagają również utrzymać aktywny umysł. Mandale w tradycji buddyjskiej uważane są ponadto za rodzaj medytacji. 

Aktywnie w wieku 60+

Pierwszych 10 osób zamawiających pakiet
Aktywnie w wieku 60+ otrzyma gratis mandale dla dorosłych. Akcja od 3.12 do wyczerpania zapasu.

Platformy streamingowe/prenumerata

Osoby starsze spędzają dużo czasu przed telewizorem. Według różnych badań czas ten wynosi od 3,5 do ponad 5 godzin dziennie. Długotrwałe oglądanie telewizji negatywnie wpływa na pamięć oraz w wielu przypadkach prowadzi do zwiększenia wagi.

Skoro już, szczególnie w czasie pandemii koronawirusa, osoby starsze spędzają więcej czasu w domu, warto zapewnić im rozrywkę bez reklam oraz w formie, w której zamiast biernie oglądać kolejne programy, sami decydują, co obejrzą. 

Nie zachęcam przy tym do spędzania dziesiątek godzin przed ekranem. Obejrzenie dobrego filmu na platformie streamingowej jest jednak lepszym rozwiązaniem niż chłonięcie papki medialnej z telewizji. O tym, dlaczego warto oglądać filmy i o nich dyskutować, pisałem w tym artykule (link). 

Alternatywą do platform streamingowych może być abonament pozwalający korzystać z e-booków i audiobooków (np. Legimi czy Empik Go) albo prenumerata ciekawego czasopisma.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO – polub stronę psychologdlaseniora.pl na Facebooku!

You may also like

Leave a Comment