Słowa, których używamy, określają naszą rzeczywistość. Jakie przekonania o uczeniu się oraz ćwiczeniu pamięci są często powtarzane, choć nauka już dawno dowiodła, że są nieprawdziwe? Zapraszam na cztery najczęściej spotykane.
4 fałszywe przekonania o uczeniu się oraz ćwiczeniu pamięci na emeryturze
1. Ja już niczego nie jestem w stanie się nauczyć
To jedna z najczęściej pojawiających się wymówek. Często ta postawa uzupełniana jest zdaniem, że „już tak wiele czasu upłynęło od szkoły, że nie pamiętam, jak się uczyć”.
Zarówno moja praktyka psychologiczna, jak i badania naukowe potwierdzają, że możliwe jest nabywanie nowych umiejętności i kompetencji przez całe życie. Dobrze pamiętam seniorów, którzy wątpili w swoje możliwości przed rozpoczęciem kursu komputerowego, a pół roku później zaczynali pisać blogi i wysyłać sobie zdjęcia.
20 lat temu mało kto miał telefon komórkowy, a z czasem stał się naturalnym i oczywistym towarzyszem naszego codziennego życia. A przecież na początku jego obsługa przysparzała trudności. W 2020 roku mocno wzrósł chociażby odsetek osób 60+ płacących zbliżeniowo, co jeszcze jakiś czas temu nie było tak popularne.
Świat się zmienia, a my ciągle uczymy się nowych rzeczy i adaptujemy do nowej rzeczywistości.
Chcesz uzupełnić swoją wiedzę o nowych technologiach? Tu znajdziesz 11 artykułów na ten temat.
2. Jestem na to już za stary
Kiedyś faktycznie istniało przekonanie, że wiedzę i umiejętności gromadzimy tylko do pewnego momentu, a gdy wchodzimy w wiek dorosły, następuje u nas powolna degeneracja. Teorie te mówiły o nieodwracalnym procesie redukcji umiejętności i inteligencji.
Przysłowie: „Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”, kładło nacisk na edukację za młodu, podając jednocześnie konsekwencje ewentualnego nie przykładania się na resztę życia. W świetle współczesnych badań wcale nie musi tak być – nowe umiejętności może nabyć dorosły Jan.
Współcześnie rozwój traktuje się jako proces, w którym umiejętności można wytrenować także w zaawansowanym wieku. Nie ma takiego wieku, od którego można sobie powiedzieć: „Dla mnie to już za późno”.
Uczenie się nowych rzeczy pozytywnie wpływa na stan naszego umysłu oraz zmniejsza prawdopodobieństwo demencji i wystąpienia choroby Alzheimera.
Seniorzy z Jeleniej Góry nauczyli mnie powiedzenia: „Kto chce, znajdzie sposób; kto nie chce, znajdzie powód”. Zachęcam do szukania sposobów.
Chcesz uczyć się języków obcych? Zajrzyj do tego wpisu. W tym artykule znajdziesz aplikacje do nauki na Twoją komórkę.
3. Uzupełniam krzyżówki i to wystarczy
W czasie wykładów i warsztatów pytam uczestników, ilu z nich wypełnia krzyżówki. Zwykle zgłasza się ok. 75% grupy. Gdy zaś pogłębiam temat okazuje się, że 75% z nich wpisuje większość haseł automatycznie. Nie ma się co dziwić – wiele lat praktyki oraz, w gruncie rzeczy, ograniczona liczba haseł sprawiają, że wiele z nich się powtarza.
Krzyżówki świetnie wypełniają czas, samo automatyczne wpisywanie haseł nie pozwala jednak w pełni wykorzystać potencjału naszego umysłu.
Nasz mózg bardzo lubi nowości i wyzwania. Mówiąc kolokwialnie, „musi się spocić”, aby optymalnie funkcjonować. Ilość wyzwań dla umysłu spada zwykle wraz z zakończeniem pracy zawodowej. Proponuję codziennie wygospodarować 30 minut na ćwiczenie umysłu.
4. Wszystko dobrze funkcjonuje, to dlaczego mam ćwiczyć pamięć?
Taka wypowiedź pada często z ust osób, które niedawno przeszły na emeryturę, szczególnie mężczyzn. Nie widzą potrzeby ćwiczenia pamięci, kiedy poznawczo funkcjonują podobnie jak kilka lat wcześniej.
Niemieckie przysłowie: „Wer rastet, der rostet” oznacza: „Kto odpoczywa, ten rdzewieje”. Dotyczy to również naszego mózgu. Im więcej wyzwań umysłowych stawiasz przed sobą, tym więcej powstaje nowych synaps, czyli połączeń między komórkami nerwowymi.
W ten sposób tworzymy tak zwaną rezerwę umysłową, która przyda się, by kompensować pojawiające się deficyty, gdy będziesz w zaawansowanym wieku.
Dowiedziono ponadto, że objawy Alzheimera pojawiają się później u osób, które były aktywne umysłowo przez całe życie.
Z jakimi jeszcze fałszywymi przekonaniami się spotykacie? Jakich używają Wasi najbliżsi jako wymówki? Piszcie w komentarzach! 🙂
Za jakiś czas zapraszam na artykuł o słowach i przekonaniach, które pozwalają nam wzrastać, skuteczniej komunikować się ze sobą oraz realizować swoje plany i cele.
Chcesz być na bieżąco? Polub psychologdlaseniora.pl na Facebooku.
4 fałszywe przekonania o uczeniu się oraz ćwiczeniu pamięci na emeryturze, Publikacja: grudzień 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.