fbpx

Zniżka listopad 2022

Czy pijesz wystarczająco dużo wody? Sprawdź to!

by Piotr Łącki
Czy pijesz wystarczająco dużo wody

Jest temat, o którym wraz z ochłodzeniem i początkiem jesieni, a później zimy, zapominamy, a jego ranga wcale się nie zmniejsza. Dziś możecie sprawdzić, czy spożywacie odpowiednią ilość płynów. Zapraszam na wyzwanie przygotowane przez dietetyk Magdalenę Szyszkę-Barycką!

Czy pijesz wystarczająco dużo wody? Sprawdź to!

Krótka powtórka o płynach, ich ilości i źródłach

1. Czy tylko woda nawadnia?

Tak, natomiast istnieją różne źródła wody do picia – nie tylko jej czysta postać. Płyny, które nawadniają organizm, to: woda, woda gazowana, soki, mleko, napoje roślinne, herbata, kawa, jak również zupy, owoce (zawierają w sobie ok. 70-80% wody), jogurty (ok. 70% masy jogurtu czy kefiru to woda).

Według wyliczeń ok. 10% naszego dziennego zapotrzebowania na wodę jest pokrywane z podażą jedzenia.

2. Ile należy spożywać wody?

Według wytycznych z 2020 roku kobiety powinny spożywać łącznie 2 l wody dziennie, a mężczyźni 2,5 l wody dziennie*.

3. Czy można popijać posiłki?

Posiłki można, a wręcz należy popijać, małymi łykami. Nie pijmy zamiast posiłku, a do posiłku. Płyn nawilża jamę ustną, co ułatwia dokładne gryzienie pokarmu i formowanie kęsa. Dobrze nawilżony kęs jest łatwiej połknąć.

4. Czy woda gazowana nie nawadnia?

Woda gazowana, jak i woda niegazowania, nawadnia organizm. W przypadku wody gazowanej mogą się pojawiać dwie wątpliwości:
– woda gazowana daje wrażenie szybszego ugaszenia pragnienia, co może powodować jej mniejsze spożycie i w konsekwencji prowadzić do odwodnienia. Jeśli dbamy o odpowiednią ilość spożywanych płynów, zbyt niska ich podaż nie powinna stanowić problemu;
– gaz zawarty w wodzie może nasilać dolegliwości związane z refluksem, takie jak: zgagi, puste odbijania.

WYZWANIE NAWODNIENIE JEST CZĘŚCIĄ
UMYSŁOWEGO KALENDARZA ADWENTOWEGO

KLIKNIJ W OBRAZEK, ABY POZNAĆ INNE WYZWANIA!

umysłowy kalendarz umysłowy

Wyzwanie – sprawdź, ile wody pijesz w ciągu dnia!

Odświeżyliśmy już podstawy dotyczące nawadniania organizmu, możemy więc przystąpić do zadania. Jego celem jest spożycie w sumie przez cały dzień:

7 szklanek płynów przez Panie,
9 szklanek płynów przez Panów.

1 szklanka to ok. 250 ml.

Płyny spożywamy regularnie przez cały dzień, pijąc małymi łykami! Wliczamy tu: wodę, herbatę, napary roślinne i owocowe, sok, mleko, napój roślinny, kawę. Napoje i nektary, które są dosładzane, najlepiej jest ograniczyć do minimum lub całkowicie wykluczyć.

Dla ułatwienia i zobrazowania wypijanych szklanek płynów, poniżej znajdują się grafiki do pobrania, w których można wykreślać już spożytą ilość płynów.

*Podane informacje mają charakter ogólny i nie mogą zastępować porady wykwalifikowanego eksperta: lekarza, dietetyka, farmaceuty.

Kliknij w poniższą grafikę, aby pobrać kartę do wyzwania!

Czy pijesz wystarczająco dużo wody_wyzwanie

WCZEŚNIEJSZE ARTYKUŁY DIETETYK MAGDALENY SZYSZKI-BARYCKIEJ:

JAK SPOŻYWAĆ MNIEJ SOLI?
ZDROWO PRZY WIELKANOCNYM STOLE
POZNAWANIE NOWYCH SMAKÓW
POZNAJ SWOJE NAWYKI ŻYWIENIOWE
CHŁODNIK NA UPALNE DNI

POZNAJ ĆWICZENIA UMYSŁOWE NA EMERYTURZE!

Ćwiczenia umysłowe dla seniorów

PRZEJDŹ DO SKLEPU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO – polub stronę psychologdlaseniora.pl na Facebooku!

Czy pijesz wystarczająco dużo wody? Publikacja: grudzień 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone

You may also like

Leave a Comment

Skip to content